This post has already been read 22 times!
Εικόνες που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό Wildlife Photographer of the Year φέρνουν στο προσκήνιο πτυχές από τον κόσμο της φύσης που ελάχιστοι έχουν την τύχη να δουν από κοντά.
Όσο κοντά κι αν βρεθείς στη φύση, είναι πολύ δύσκολο –αν όχι αδύνατον– να δεις με τα ίδια σου τα μάτια τις θαυμαστές συμπεριφορές όλων των έμβιων όντων του πλανήτη. Πόσο μάλλον να καταφέρεις να απαθανατίσεις κάποια από αυτά σε μοναδικές στιγμές. Να πετύχεις, ας πούμε, τη στιγμή που σφυρίδες ενός σπάνιου είδους απελευθερώνουν στον βυθό αβγά και σπέρμα για την αναπαραγωγή τους!
Η φωτογραφία από μια τέτοια ακριβώς στιγμή κέρδισε την κορυφαία διάκριση στον 57ο διαγωνισμό Wildlife Photographer of the Year, που διοργανώνει κάθε χρόνο το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου. Την τράβηξε ο Γάλλος Laurent Ballesta σε ατόλη της Γαλλικής Πολυνησίας – και δεν ήταν απλή υπόθεση.
Η αναπαραγωγή του συγκεκριμένου είδους πραγματοποιείται τον Ιούλιο, κοντά στην πανσέληνο. Ο φωτογράφος με την ομάδα του πήγαινε εκεί για πέντε συναπτά έτη και έκανε καταδύσεις μέρα και νύχτα, μέχρι το «μαγικό» κλικ που ξεχώρισε σε παγκόσμιο επίπεδο. Περίπου 20.000 ψάρια συγκεντρώνονται σε ένα στενό πέρασμα που συνδέει μια λιμνοθάλασσα με τον ωκεανό, προσελκύοντας τα βράδια και καρχαρίες σε αναζήτηση λείας.
«Είναι μια εικόνα που λειτουργεί από κάθε άποψη», σχολίασε η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, Rosamund Kidman Kox. «Σε εκπλήσσει, είναι γεμάτη ενέργεια και ενδιαφέρον, κι έχει μια ομορφιά απόκοσμη. Επίσης, αιχμαλωτίζει μια μαγική στιγμή –μια εκρηκτική γέννηση ζωής– αφήνοντας την άκρη της γραμμής των αβγών να αιωρείται στιγμιαία σαν ερωτηματικό με συμβολική σημασία».
Οι φωτογραφίες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό Wildlife Photographer of the Year κατανέμονται σε 19 κατηγορίες. Οι εκατό καλύτερες παρουσιάζονται σε έκθεση στο Λονδίνο μέχρι τις 5 Ιουνίου 2022, και μετά θα ταξιδέψουν σε Αυστραλία, Βέλγιο, Καναδά, Δανία, Γερμανία, ΗΠΑ κ.ά.
Ένας από τους προηγούμενους νικητές του διαγωνισμού, ο Marsel van Oosten, είχε πει πως όταν επιχειρείς να φωτογραφίσεις άγρια ζώα, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να περιμένεις και να ελπίζεις για το καλύτερο. Όσο καλά προετοιμασμένος κι αν είσαι, όσο διακριτικά κι αν δουλεύεις για να παραμείνεις απαρατήρητος, θέλει να έχεις και λίγο την τύχη με το μέρος σου. Αν σου χαμογελάσει, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι ανεπανάληπτο.Remaining Time-0:00FullscreenMute
«Υφαίνοντας το λίκνο», Gil Wizen – Ισραήλ/Καναδάς
Βραβείο στην κατηγορία «Behaviour: Invertebrates»© Gil Wizen / Wildlife Photographer of the Year
Ψάχνοντας για αρθρόποδα σε ένα δάσος κοντά στο σπίτι του, στο Οντάριο του Καναδά, ο φωτογράφος εντόπισε μια αράχνη να υφαίνει κουκούλι κάτω από ένα κομμάτι φλοιού από δέντρο. Έπρεπε να είναι πολύ προσεκτικός για να μην την τρομάξει και εγκαταλείψει. Τέτοιες αράχνες ζουν σε υδροβιότοπους και εύκρατα δάση της Βόρειας Αμερικής. Οι μεταξωτές κλωστές που εκκρίνουν είναι ιδιαίτερα ανθεκτικές σε σχέση με το απειροελάχιστο πάχος τους. Μέσα στο κουκούλι κάθε αράχνη εναποθέτει περισσότερα από 750 αβγά και το κουβαλάει πάνω της μέχρι εκείνα να εκκολαφθούν.
«Εκεί που αναπαράγονται οι γιγάντιοι τρίτωνες», João Rodrigues – Πορτογαλία
Βραβείο στην κατηγορία «Behaviour: Amphibians and Reptiles»© João Rodrigues / Wildlife Photographer of the Year
Δυο τεράστιες σαλαμάνδρες φαίνεται να περπατούν πάνω στο νερό, καθώς οι έντονες βροχοπτώσεις έχουν κάνει υπόγειους ποταμούς να ξεχειλίσουν. Τρίτωνες υπάρχουν στην Ιβηρική χερσόνησο και στο Βόρειο Μαρόκο, και έχουν μυτερά πλευρά τα οποία χρησιμοποιούν ως όπλο. Ο φωτογράφος μόλις που πρόλαβε να κάνει το κλικ πριν τους δει να φεύγουν κολυμπώντας.
«Το ερωτικό άγγιγμα», Shane Kalyn – Καναδάς
Βραβείο στην κατηγορία «Behaviour: Birds»© Shane Kalyn / Wildlife Photographer of the Year
Δυο κοράκια φλερτάρουν μεταξύ τους στην καρδιά του χειμώνα, στην αρχή της αναπαραγωγικής περιόδου. Στα πουλιά αυτά, μια σχέση ενδέχεται να είναι ισόβια. Τα κοράκια ανταλλάσσουν «δώρα» –βρύα, κλαδάκια και μικρές πέτρες– και επικοινωνούν με ήχους που ενισχύουν τον δεσμό τους.
«Υπέρλαμπρο», Alex Mustard – Ηνωμένο Βασίλειο
Βραβείο στην κατηγορία «Natural Artistry»© Alex Mustard / Wildlife Photographer of the Year
Το παράξενο κοκκινο-γάλαζο ψαράκι ανήκει σε ένα είδος συγγενικό του ιππόκαμπου και έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται στα χρώματα του περιβάλλοντος για προστασία. Το κίτρινο φόντο είναι ένα εχινόδερμο που μοιάζει με φτερό. Το ψάρι χρειάζεται μια-δυο μέρες για να ολοκληρώσει το καμουφλάζ του, που σημαίνει ότι βρισκόταν εκεί λιγότερο από 24 ώρες.
«Κατακέφαλα», Stefano Unterthiner – Ιταλία
Βραβείο στην κατηγορία «Behaviour: Mammals»© Stefano Unterthiner / Wildlife Photographer of the Year
Δύο αρσενικοί τάρανδοι συγκρούονται διεκδικώντας την κυριαρχία πάνω στα θηλυκά. Ως όπλο τους έχουν τα κέρατα και παρακολουθώντας τους ο φωτογράφος ένιωσε να «βυθίζεται στην οσμή, τον θόρυβο, την κούραση και τον πόνο» τους. Το συγκεκριμένο είδος τάρανδου βρίσκεται μόνο στο Αρχιπέλαγος Σβάλμπαρντ, στην Αρκτική, και απειλείται υπό εξαφάνιση λόγω της κλιματικής αλλαγής. Η αύξηση των βροχοπτώσεων προκαλεί τη δημιουργία πάγου που εμποδίζει τα ζώα να τρώνε τα φυτά που υπό άλλες συνθήκες θα ξέθαβαν κάτω από το μαλακό χιόνι.
«Χαλαρή στιγμή», Martin Gregus – Καναδάς/Σλοβακία
Βραβείο στην κατηγορία «Rising Star Portfolio Award»© Martin Gregus / Wildlife Photographer of the Year
Οι πολικές αρκούδες είναι το μεγαλύτερο χερσαίο σαρκοφάγο ζώο του πλανήτη, αλλά θεωρούνται θαλάσσιο θηλαστικό, καθώς περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της στον θαλάσσιο πάγο. Μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα, δυο πολικές αρκούδες δροσίζονται στα ρηχά και ο φωτογράφος καταγράφει τη σκηνή με drone, παρατηρώντας ότι σχηματίζουν σχήμα καρδιάς, σαν ένα σύμβολο της αγάπης που οφείλουμε στη φύση.
«Πλούσιες αντανακλάσεις», Justin Gilligan – Australia
Βραβείο στην κατηγορία «Plants and Fungi»© Justin Gilligan / Wildlife Photographer of the Year
Στον νοτιότερο τροπικό ύφαλο του κόσμου υπάρχουν περισσότερα από 318 είδη φυκιών, το 15% των οποίων είναι ενδημικά. Για να διατηρηθεί ακμαίο αυτό το ευαίσθητο οικοσύστημα, που πλήττεται από την κλιματική κρίση και την άνοδο της θερμοκρασίας, απαιτείται ειδική αστυνόμευση, ακόμη και υποβρύχια. Για να βγει η συγκεκριμένη φωτογραφία υπήρχε ένα χρονικό παράθυρο 40 λεπτών, όταν είναι ιδανικές οι συνθήκες της παλίρροιας. Χρειάστηκαν απόπειρες τριών ημερών για αυτό το αποτέλεσμα.
«Πρόσωπο με πρόσωπο, Angel Fitor – Ισπανία
Βραβείο στην κατηγορία «Portfolio Award»© Angel Fitor / Wildlife Photographer of the Year
Δυο αρσενικά ψαράκια στη λίμνη Ταγκανίκα μονομαχούν «σαγόνι με σαγόνι» πάνω από ένα όστρακο. Το «μήλον της έριδος» είναι ένα θηλυκό που έχει καταφύγει μέσα στο όστρακο για να γεννήσει τα αβγά του. Η μάχη διαρκεί δευτερόλεπτα και για να την πετύχει ο φωτογράφος σκάναρε τον βυθό επί τρεις εβδομάδες – έχοντας μελετήσει το συγκεκριμένο είδος ψαριού για δυο δεκαετίες. Ο νικητής μένει μαζί με το θηλυκό στο όστρακο.
«Το άγγιγμα που γιατρεύει», Brent Stirton – Νότια Αφρική
Βραβείο στην κατηγορία «Photojournalist Story Award»© Brent Stirton / Wildlife Photographer of the Year
Η διευθύντρια ενός κέντρου διάσωσης χιμπατζήδων στην Αφρική φροντίζει μικρά που έχουν μείνει ορφανά. Οι ενήλικοι γονείς τους υπήρξαν θύματα κυνηγών, παρόλο που πρόκειται για προστατευόμενο είδος. Τα μικρά χρειάζονται προσωπική φροντίδα για να ξεπεράσουν σωματικά και ψυχικά τραύματα. Στο κέντρο δουλεύουν και άτομα που έχουν επιβιώσει από τον πόλεμο στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και η εργασία εκεί βοηθάει επίσης τη δική τους αποκατάσταση.